نجوم رو چه جوری شروع کنیم؟

 

 قسمت دوم 

حالا باید طرز استفاده از اطلس های آسمون رو یاد بگیرین، یعنی بتونید با استفاده از نقشه های آسمان جای ستاره ها و صورت فلکی ها رو پیدا کنید، قبل از نقشه از گردونه ی آسمان شب استفاده کنید. اینجوری کار کردن با نقشه براتون آسون تر میشه.  

با چه ابزاری شروع کنیم؟  

برای شروع کار از تلسکوپ استفاده نکنید، خیلی از منجمای بزرگسال هم الآن به تنهایی تلسکوپ شخصی ندارن. بهترین ابزار تو این سطح نجوم دوربین دوچشمی ست.

کار با دوربین دوچشمی راحتره.به دلیل گستردگی میدان دید سریع تر می تونید اجرام غیرستاره ای رو پیدا کنید. گسترگی میدان دید یعنی بخش بیشتری از آسمان رو نشون میده برخلاف تلسکوپ ها. حالا چرا اجرام غیرستاره ای؟ چون شما اگه بزرگترین تلسکوپ موجود تو بازار رو هم داشته باشین بازم ستاره ها رو یه نقطه ی نورانی می بینید! درواقع ابزار رصدی برای رصد اجرام غیرستاره ای استفاده میشه. برتری دیگه ای هم که دوربین دوچشمی داره، اینه که ارزان تره و جا به جاییش آسونتره.

قبل از خریدن دوربین دوچشمی با کسی که اطلاعات کافی درمورد ابزار نجومی داره، مشورت کنید و بعد اقدام به خرید.   

دوربین دوچشمی 

 چه کارهایی می تونیم با ابزارمون انجام بدیم؟    

حالا که دوربین دوچشمی تهیه کردین، می تونید ماه، سیاره ها و ... رو رصد کنید. اگه که به قسمت های قبلی عمل کردین و صورت فلکی ها رو شناختین و طرز استفاده از نقشه آسمان رو یاد گرفتین، پس شروع کنید. یه دفترچه رصد تهیه و هر چیزی رو که می بینید ثبت کنید. یکی از بهترین مشاهداتتون می تونه رصد اهله(هلال) های ماه باشه. درطول 28 روز(یک ماه/زمان چرخش ماه به دور زمین) هر شب درصورت صاف بودن آسمون ماه رو مشاهده و اطلاعات مربوط به اونا رو یعنی هر ویژگی که داره ثبت کنید حتی شکلی که از اون می بینید رو نقاشی کنید.با استفاده از نقشه می تونید 110 جرم غیرستاره ای مسیه (شارل مسیه این اجرام رو در جدولی جمع آوری کرده) رو با دوربین دوچشمی مشاهده کنید. این اجرام شامل: سحابی ها ، کهکشان ها، خوشه های ستاره ای یا کهکشانی و...ست.

آقای نعمتی نوشته بودن، ماه شناسی هم  یکی از همین رصدهاست، هنوز هم یادمه که گفته بودن حفره ها ، کوه ها و... که روی سطح ماه هستند، پیدا و سعی کنید با نام هاشون شناسایی شون کنید. این یکی از کارایی بود که چهار سال پیش آرزوی انجام دادنش رو داشتم...

بهتره که درمورد اجرامی که رصد می کنید اطلاعات داشته باشید، این کار به رصدهای بعدی تون کمک زیادی می کنه. بازم یادآوری می کنم ثبت مشاهدات و تهیه ی گزارش یادتون نره. شاید برای بار اول خیلی سخت باشه اما کم کم راه می افتید و می بینید چقدر جالب و آسونه. 

من و موری کلی از گزارش های رصدی دوستای کلاس نجوم مون رو داریم، شما هم می تونید گزارش هاتون رو برای ما بفرستید تا نمایش شون بدیم و اشکالاتش رو با کمک معلم مهربونمون خانم احمدی اصلاح کنیم.

حالا می تونید خیلی از دوستان رو به نجوم علاقه مند کنید و به اونا از چیزایی که می دونید بگید، اگه دوست علاقه مند داشته باشید دیگه کارتون از حالت انفرادی خارج میشه. کار کردن درمورد نجوم توی یه گروه خیلی خیلی خیلی شیرینه. برنامه ریزی کنید و موضوع ها رو تقسیم بندی کنید. هر هفته درمورد یه موضوع خاص بحث کنید و اطلاعاتتون رو دراختیار هم دیگه قرار بدین.

مثل من و موری که با هم کتاب می خونیم و از هم دیگه سوالامون رو می پرسیم ، یا بعضی اوقات رصد می کنیم و گزراش می نویسیم و اشکالات گزارش های هم دیگه رو می گیریم...

الآن شما یه منجم آماتورین. اصلا مهم نیست که سن تون کمه، مهم تجربه، توانایی و اطلاعات زیاد شماست.

من و موری براتون آرزوی موفقیت می کنیم، شما می تونید پا به پای من و موری نجوم رو شروع کنید، آخه مام سعی داریم منجم آماتور بشیم. پس از همین الآن دوستیم. من و شما و موریم دوستیم. ما حالا یه گروه بزرگ داریم که با همراهی هم نجوم رو دنبال می کنیم...

یادتون نره، قول تون رو. یادتون نره برامون گزارش، نقاشی و... بفرستید. یادتون نره که باید تو کار گروهیمون شرکت کنید. یادتون نره من و موری به کمک و همراهیتون احتیاج داریم.

پس حالا که فهمیدی چه جوری و از کجا باید شروع کنی، به نجوم دست دوستی بده و ارتباط با اون رو شروع از همین الآن شروع کن . . .

امضا: لیلا و موری

گزارش نویسی 
 
نظرات 5 + ارسال نظر
نرگس سه‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام و صد سلام به لیلی و موری خودم
هیجان زده شدم دوست منجمم.تا حالا این بخشو ندیده بودم.

اگه خدا بخواد و عمری باقی باشه،معلومه که میام باشگاه.بعد اینهمه مدت آسمون صاف شده و دوستان ستاره ای همه جمعند.
حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
وان یکاد بخوانید و در فراز کنید

زهرا پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:32 ب.ظ

سلام لیلا ی عزیزم و موری جون
حالتون خوبه ؟!
خیلی مطالب قشنگی می نویسید
امیدوارم همیشه موفق باشید

ابوفاضل فضول آبادی جمعه 15 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:54 ب.ظ http://ندارم

دوصد درود
و پنج تا آفرین
بر لیلا و موری!

من و موری:
سلام دوست عزیزم
ممنون از حضورت.
بازم به ما سربزن

فاطمه چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 ق.ظ

سلام و خدا قوت به دوستای گلم لیلا و موری عزیز
از زحماتتون و کارایی که میکنید خیلی خیلی ممنونم
موری جان کاش یه بخشی رو هم اختصاص بدی به اینکه اگه بزرگترا بخوان بچه هاشونو با نجوم آشنا کنن از کجا باید شروع کنن.
از کجای نجوم منظورم آشنایی با موسسات نیست.
اگه بشه مبلاگ طبق زمانای مشخص هم به روز شه عالی میشه.
اگه هم بشه از فصل نامه کودک تو این بخش صحبت کنی خوبه.

[ بدون نام ] شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:11 ب.ظ http://nam-nak-l.blogfa.com

لیلا و موری نمی خواین آپ کنید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد